Tuesday, August 18, 2015

DIY Mini Library

Bismillahhirahmannirahhim...
Hai..
Aku ni kalau nak dikatakan ulat buku tak juga apatah lagi ulat mulong atau ulat bulu. Tapi minat membaca tu memang sentiasa ada sebab abah selalu bagi buku cerita kalo time besday. Ala... buku-buku penyiasat 3 sekawan, 5 sekawan, 7 sekawan dan Nancy/Salma tu. Tapi tu la, sayang sangat sebab banyak rosak dan hilang. Rare siot buku tu. Semenjak dari itu (cewahhh.. macam esei SPM plop..) aku selalu pinjam novel dari kawan. Ada juga yang aku beli tapi mana tah ilang.. Huhu

Dulu-dulu zaman belia purbakala minat giler baca novel cinta, tak boleh blah siap nanges-nanges banjir satu bilik sedih sangat mengahayati watak kekonon. Dewasa ini keke... Aku dah kurang minat untuk baca novel berkisar tentang cinta. Lebih suka bacaan tentang ilmiah/keagamaan (alhamdulillah, insaf dah ko sekarang keke) tentang kisah benar, biografi.. haa yang macam tu lah.

Sejak dah ada umah sendiri dalam kepala otak aku beratur list keje/projek nak buat. Tapi ringgit je yillekkk, tarrraaa cukoppp jugaa. Memang impian aku nak ada library dalam umah. Tak dapat yang besar gedabak macam perpustakaan awam tu (melampau koo..) yang kecil-kecil cili api pun jadilah janji ada ruang khennn.

So, nak dijadikan cerita sabtu lepas mungkin dah rezeki kot, aku berjaya dapatkan rak 4 tingkat warna putih sesuci lebaran yang aku idam-idamkan. Kalau tak de offer mahal kooo rak ni, so dapatlah beli dengan harga RM29.90. Yerr aku pergi Tesco bawak troli semata beli rak tu seketul je, orang lain beli berketul-ketul.. Hihi

Daaa~
Panjang benar mukadimah ko mekk.
Yerr nak mula lah ni. Rak dah dapat kan. Jadi mestilah kene ada buku, frame/signage, hiasan serba sedikit (optional)


Kepada yang ada printer, senang keje ko mekk. Design je tulisan dan print. Printer ada tapi kat umah abah. Dah tu ink takde plop. Jadi aku wat inisiatif sendiri guna cara dulu-dulu. Ala.. kutip huruf bewarna dari majalah lama, gunting. Kalau korang malas, apa susah google image, print lah kat opis ko, hehe.. Ini cara aku..

Tulisan dah ada. Jadi mestilah kene ada frame. Frame tu asalnya aku letak hiasan huruf kufi yang kini telah ditepek kat jam rosak tu. Nampak, ini adalah penjimatan yang maha hebat. Setelah huruf-huruf tu seme aku tampal pada kertas A4, maka hasilnya jadilah seperti ini... Ngeh ngeh ngeh..

Aku cerita sedikit tentang hiasan tepi-tepi yang menempel tu. Aku pernah baca kat mana tah, orang putih tu kata kalau ada rak buku, pastikan ada letak sedikit barang deko, tak perlu banyak, janji ada.

Pasu & Sepohon Kayu Daunya Rimbun
- Asalnya dari meja makan masa raya hari tu. Kalau letak makanan, penuh meja jadi pokok tu lepas ke tepi, kesian macam dia ada penyakit berjangkit, seme orang tak pedulikan dia. Jadi ada baiknya aku letak dia kat atas rak, saujana sikit mata memandang.

Alas Rak
- Asalnya untuk meja hiasan tepi dinding. Lepas tu modify jahit sikit untuk deko sangkar kucing sebab letak kat luar.
- Sekarang aku lipat dua dan jadilah penutup atas rak tu. Lepas ni kalau aku terjumpa duit syiling celah kusi/dalam kete cukup RM5 aku ganti lah alas baru beli kat kedai RM2... hahaha

Coin House & Eiffel Tower
- Umah kecik macam umah untuk orang kerdil tu, aku beli dah lama awal kahwin dulu. Menara tu pulak kawan bagi masa dia pegi Paris. Nah, sekarang bersepah pulak menara ni orang duk jual kat memana. Hinode shop ada, GM klang, Kaison pun ada mekk.
- Dulu mereka berdua ni aku letak dalam almari, kesian kene kurung bertahun-tahun sekarang dah letak luar dapatlah mereka menghidup udara segar.

Kerusi Malas
- Haaa, rare ni kott. Kerusi ni dah lama giler, dari zaman aku darjah 5. Boleh bayang tak betapa lamanya, hehehe.. Muat ke ko duduk dalam tu mekk, kecik beno. Giler tak muat, mestilah muat, ko mampuuu? Kakakaka

Ok, Sekian Terima Kasih~

No comments:

Post a Comment