Wednesday, March 25, 2009

Umah Sewa...

Bismillahhirahmannirahhim...
Huhu.. Solehahnya aku, hehe.. Tiber jek malam tadi teringat kat ustazah/ustaz masa aku sekolah2 dulu bagitau betapa besarnya ganjaran bagi sesapa yang rajin mengucapkan kalimah di atas.. Maka, dengan nekad, setiap entri aku mulai hari ini sampai biler2 aku nak buh la. Dalam kehidupan kita seharian pun kita memang dah bese sebot kan.. Apa salahnya aku nak buh kat sini. Mukan kena masok penjara pon.. Ngeeee....
Beberapa hari ni agak kejiwangan a.k.a keberperasaan sangat plak. Ini hari kasik relax sket.
Aku teringat zaman kecik2, zaman dulu kala. Tak sure la plak umo berapa time tuh. Tapi, seingat aku, belum darjah 1. Kami tinggal kat Sg. Lui, Raub. Umah papan. Umah sewa. Ada satu kisah di sebaliknya. Pasal perkataan 'sewa' ni la.. Aku masih ingat lagi kisah ni. Macam ni citer dia..

Aku : Mak, berapa harga umah kita ni mak..
Mak : Berapa?? Baya sewa je la..

Aku : Berapa?

Mak : RM120...

Aku : Jadi umah kita ni, RM120 je la.. Murahnya..

Mak : Laaa... RM120 tu, untuk baya sewa umah la. Bukan harga umah ni.
Aku : Sampai bila nak kene baya?
Mak : Selagi kita tinggal kat umah ni, selagi tu la kita kena bayar. Kalo 6 tahun, selama 6 tahun la kena baya sewa.

Aku :
(Maka aku yang agak pandai ni pon kira la selama 6 tahun berapa jumlahnya..)
Aku : Wahhh... RM8640 la.. Mahalnya umah ni..
Mak : Eeeii.. Budak ni, tak paham-paham..


Pastu, mak aku pon memblahkan dirinya. Malas nak layan aku lagi.. Kekeke...

Nota Sempoi : Contoh Umah Papan.. ( Siang panas, malam sejokk tau!!!)

No comments:

Post a Comment