Wednesday, February 19, 2014

Cara Simpan Plastik..

Bismillahhirahmannirahhim...

Perghh.. Giler lama tak mengetuk di sini. Orang lain sibuk-sibuk update last day tahun 2013.. & awal tahun 2014. Aku wat dunno jer.. Hihi... Ok, malas nak membebel. Hari ni aku nak share cara aku simpan plastik-plastik barang/sampah. Penting ke? Ermm.. Pada aku agak penting jugak la, sebab aku naik rimas kalau tengok plastik dok peronyok-pronyok. (ada ke bahasa ni dalam kamus dewan.. ngee ) a.k.a main sumbat-sumbat dalam beg ke apa ke. Memang tak sedap mata memandang.

Aku guna beg Cosway atau lebih dikenali 'Multi-Purpose Holder', kalau siapa member Cosway mesti tau punya. Harga 1RP (point) + RM6.90. Tapi kalau nak free boleh bayar guna kupon, 6 kupon memang free.
ada dua warna setakat ini lah, grey & merah. Dulu-dulu kemain susah nak dapat sebab selalu takde stok.
Memang senang, pas masukkan plastik, gantung je mana-mana tempat kesukaan anda.

Atau bagi yang kreatif nak nampak lebih cantik boleh guna kotak kasut yang di buat lubang, balut dengan pembalut hadiah, buat kan pembahagi kat dalam dia supaya boleh asingkan plastik kecik, besar atau bagi yang pandai menjahit buat macam sarung bantal pelok tu, hias la dengan renda bagai. Aku pernah tengok orang buat macam tu, lagi-lagi bagi penggemar english deco kan, mesti la guna kain munge2, epal ke cupcake ke kotak2 ke.. wah so nice. Aku ni tak pandai menjahit mesin, jadi guna aje lah apa yang ada hmmm...

Owhh, tengok.. Semak kan pemandangan plastik2 ni.. Huhu.. 
Tapi bila dah dilipat elok2 nampak kemas sikit.


Baiklah, begini cara aku lipat plastik. Mungkin kat luar sana dah ramai yang tahu. Takpe, aku share jer.
 Bentang elok2 plastik tu, lipat dua dan tiga bahagian. ( ada kaki Rambo interprem sama.. ) hehe

 Kemudian lipat 3 segi, lipat je bersegi sampai kat atas dia selitkan dalam plastik yang di lipat tu, siap.

Kesudahannya masuk lah ke tempat yang disediakan. Macam aku guna holder ni, ada zip kat tengah dia. Cara aku, bawah sekali letak plastik sampah hitam, tengah aku letak plastik besar (coz jarang guna ) yang part atas sekali aku letak plastik kecik sebab selalu guna untuk bungkus tupperware bekal asben. Part plastik sampah tu letak bawah senang nak amek, bukak zip sikit amek je.. Hihi..
Okey, sekian...

No comments:

Post a Comment