Saturday, December 4, 2010

Alas meja & Gabus

Bismillahhirahmannirahhim...

Petang semalam masa lepak2 kat lua umah mak long aku, kebetulan aci depan umah dia tuh anak dia kawen dulu pena guna dewan yang aku nak guna ni. Coz aku nak tau kusi meja cukup ke tak & mana dia carik alas meja. Bila di soal siasat, dewan punya kusi meja tarak cukup la.. Kena amek dari Majlis. Ayoyoyo... Itu macam ka, nampaknya kena cepat gak gi jumpa orang Majlis ni, sat gi tak dapat lak, coz tahun depan ramai nak kawen ni. Alas meja aci tuh orang katering yang punya. Hmmmm.....

Ekceli alas meja aku dah dapat dari mak andam yang aku amek tuh. Dia nya sewa cuma RM2. Cuma dia ada wane merah dengan oren jer. Alamak, aku kalo boleh nak wane pink. Kalo takder sangat, wane putih pun ok. Tapi merahhhh....???

~ Gambar contoh : Haa.. suweeeeetttt jer wane pink ~

~ Gambar contoh ~
Aku cuba bayangkan kalo pelamin biru & alas meja tok tetamu wane merah seperti gambar di atas, mak aku kata, boleh la.. Masuk punya. Asalkan jangan wane oren lagi tak masuk. Huk huk..

Aku guna katering kawan baik mak aku, dia memang ada seme barang kecuali alas meja jer. Tuh yang pas diskas dengan Encek Bakal S. dia nak wat kat dewan, aku terus terpikir tentang alas meja. Takkan nak bio kering gituh jer sekurangnya mesti ada lapik tol tak.

~ Gambar contoh ~
Tapi seperti gambar di atas boleh jer backdrop wane hijo+pink, alas meja wane merah kan.. Kusi biru pekat.

~ Gambar contoh ~
Ni backdrop biru, alas cream+putih, masuk apa.. Putih & Cream akan boleh masuk wane apa ajer...

~ Gambar contoh ~
Ni lagi satu contoh, pelamin dia biru, alas meja (maybe meja depan VIP punya tu) wane kunin merah... Boleh jer.

Ok la.. Kalo camtuh, aku ikut jer la cakap mak aku guna jer la wane merah tuh. Tak kisahlah tak dapat wane pink. Aku bukan apa, tanak guna wane seme sama. Aku nak ada wane lain sket. Tema aku wane biru & pink. So, kalo pelamin aku dah biru, bunga2 kat pelamin tuh kaler pink, aku nak la alas meja wane pink gak.

Tapi, katakan lah, alas meja aku kompem wane merah, perghh... Aku akan pikir secara positif, dalam gambar, akan menyerlah la kot. KOT!

Takperla, apa yang aku harapkan ialah, seme tetamu aku dapat makan, dapat telo/sebenier ikhlas dari hati aku. Kalo boleh aku tanak sebarang kekomplenan, kekecohan dalam majlis aku nati, misal.. Air basuh tangan tak cukup/kehabisan air. Jangan riso tetamu aku sekalian, aku akan sediakan tong paip air yang mencukupi, insyaallah... Tapi tak silap, kat luar dewan tuh ada paip, masa mak pegi kawen kezen dulu, dorang tak sedia tong pun juz guna paip air kat luar dewan jer. Aku tanak la guna kendi untuk setiap meja, kesian orang2 yang nak kutip isi air dalam kendi tuh. Nak cuci tangan sila ke paip air, jangan malu dan jangan segan yer, siler2... Wahhh gitue!

Kalo ikut ati aku, aku nak guna pinggan gelas gabus. Tapi mak aku kata, mak cik zah ada pinggan gelas plastik, gabus pon ada. Kalo dah abis seme pinggan di guna, dia akan kuarkan yang gabus. Bukan apa, kalo boleh aku tanak susahkan orang, kalo guna seme gabus, tak paya nak cuci2 services terus jer buang. Plastik sampah, awal2 aku dah book dengan pakcu aku. Nati dia bawak turun dari genting plastik mastik sampah tersebut. Aku suka genting punya plastik, pasal ianya tebal & beso, dan yang penting ianya... FREE. Haha, aku kalo part2 free ni memang la teramat ya amat sangat suka bangat. Ater, dah anak sedara, free jek la, hehehe.....

Untuk kenduri tahlil selepas akad nikah, aku memang nak guna gabus ajer. Tak kisahlah untuk orang masjid ker, sedara mara ker, atau jiran2 tetangga yang tolong masak nati, seme pun makan minum guna gabus, sapa yang nak cuci nati? Aku boleh cuci takder hal, cewahhh! Guna gabus senang, dah siap, campak jer. So, jimat tenaga keje. Umah aku kecik jer, tang mana nya nak letak seme pinggan gelas kalo di guna nati, mana lagi nak letak piuk belanga seme. Takder pendek kata panjang kata, keputusan muktamat aku, guna GABUS JER.

Dalam dewan nati satu hal jugak, secara ringkasnya apa yang perlu dalam dewan nati ialah :-
1. Orang jaga meja - meja kena sentiasa clear slepas tetamu dah siap makan
2. Jaga tong paip air - pastikan air sentiasa ada & tong untuk air kotor jgn sampai melimpah
3. Jaga menu & air - pastikan jangan sampai kering, baru nak tambah
4. Jaga sebenier - tengah dok pikio ni, sapakah yang layak.. keke
5. Lebihan makanan - ni kene sedia pastik sampah banyak ni, supaya tak berterabor merata-rata.

Setakat ni, itu jer yang aku ingat. Lagipun otak aku tengah tak center ni, kena selsema lak. Badan pom macam nak demam jer ni. Adiosssss.....

No comments:

Post a Comment