Saturday, January 2, 2010

Bila Dah Boring

Bismillahhirahmannirahhim...

Hari ni tadi pas wat apa2 yang patot, aku tengok tiwi. Sambil makan sambil tengok tiwi. Tengah2 makan, aku dengar ada orang datang. Owhh... Ana & Ashraf datang. Pelawa sekalik dia makan nasik. Dia tak mao. Borak2 r jap. Pas dorang balik, mak ajak aku kuar sekalik gi bli barang. Bawang tak silap. Aku tak nak la, lagipun adik aku takder. Kua ngan kawan dier. Aku boring, aku amek kamera abah, aku snap gambar2 ni seme.. Hehe, ni yang dinamakan takder keje carik keje, hahahaha..

Mak abah aku minat sangat dengan barang2 jati. Majoriti la kalo gi umah orang semenanjung kat area Sarawak ni, kompem mesti ada barang jati kat umah dorang. Bek cikgu ker, askar ker, polis ker, PGA ker, kastam ker.. Apa2 kerjaan la pun asalkan orang dari semenanjung, kompem ada punya. Sebab apa??? Sebab ni barang jati Indon, dah la cantik, murah lak. Bukan lah murah singgit dua hengget, tapi rege dia lebih murah kalo bli kat semenanjung. Ramai kawan2 mak aku dah mula kumpul sebelum nak balik semenanjung. Macam ada sorang kawan mak aku nama Kak Ida Mansor dia sebey dulu rege kat kedai2 jati kat semenanjung, dia nak sofa jati, cam sofa kat sini yang paling lawa sekali baru 5k, kat semenanjung jual sampai 15k... Design yang sama. Manyak tuh lari. Pe lagi, Kak Ida pun teros sambar r tanpa pikir banyak kali. Dah sah2 beza benor regenya.

Tak semua barang2 jati kat umah aku ni dah lengkap. Kosi makan, sofa, rak tiwi belum ada lagi. Yang ada, ni jer lah... Mula, aku macam tak berminat gak, tapi bila dah hari2 ngadap. Eh'eh.. Lawa la plak. Dulu2 aku suka barang rotan. Tapi aku pun dah mula minat barang jati/barang yang berasaskan kayu. Dalam gambar2 ni ada gak barang aku, hehe.. Ala yang kecik2 jer, yang besar2 tak mampu la plak.. Hek hek..

Surah Yassin ni aku punya - beli kat Serikin, Kuching



Ayat Kursi ni pun aku punya - beli kat kedai kraf




Set teko jati ni - mak yang punya





Basikal - mak punya
rehal - aku punya
motor - abah punya




sampan - abah punya
congkak - mak punya




Lampu ni abah punya




Meja sotong rendah - abah punya




Meja sotong tinggi - abah punya




Cermin ni... Abah & mak yang punya




Peti Jati ni aku pangey 'peti musang berjanggut' - abah yang punya




Tingkap jati - aku punya
Topi kat atas tuh, dua dari kiri abah punya, yang last aku punya




Tanduk2 ni - abah punya




Kapal - abah punya




Kusi ni - abah punya




Meja kacang - mak punya




Meja separuh bulat & meja lonjong telo - abah punya





Meja 3 beradik - abah punya




Troli - mak yang punya




Meja konsul 3 laci - abah yang punya




Meja Oshin - mak yang punya ( meja kesayangan mak ni.. ) hehe..




Almari dua pintu - mak yang punya




Aku tak tau apa nama almari ni tapi - abah yang punya



Almari sudut ni - mak yang punya




Almari 3 pintu ni - mak yang punya




Meja ni aku pun tak tau nama apa tapi - abah yang punya





Tikar sarawak - aku yang punya




Tikar sawak yang ni - abah yang punya


K, sekian...

No comments:

Post a Comment